اطلاعات تماس

021-۲۲۰۹۰۱۴۳

۰۹۱۲۴۲۴۱۵۴۸ - 09129213598

قالب یوبوت بادی اصلاح شده

قالب یوبوت بادی اصلاح شده

تولید این نوع قالب ها به صورت بادی بوده و هزینه تولید کمتری نسبت به قالب های تک و دوبل تزریقی خواهند داشت.و لازم به ذکر است این یوبوت را شرکت سازنده به نام یوبوت اصلاح شده نام گذاری کرده واین نام گذاری هیچ بنیه علمی نداشته و برای مقاصد تجاری یوبوت اصلاح شده نامگذاری گردیده است

قالب یوبوت بادی اصلاح شده

تغییر شکل یوبوت بادی در اجرا


از مشکلات حین اجرای این نوع یوبوت می توان به بالا آمدن یوبوت ها هنگام بتن ریزی و فرو رفتگی خود قطعات یوبوت بادی تحت وزن افراد بدلیل مقاومت کمترشان نسبت به یوبوت های تزریقی و شکستن این یوبوت در هنگام بتن ریزی اشاره کرد.

قالب یوبوت بادی اصلاح شده

تغییر شکل و شکستن یوبوت بادی در بتن ریزی


اما عیب اصلی این یوبوت ها مصرف بتن بیشتر نسبت به قالب یوبوت دوبل می باشد. از آنجا که حداقل فاصله بین قالب های یوبوت در ضوابط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن 10cm ثبت شده است، بدلیل کوچکی قالب های بادی(معمولاcm 30×30) نسبت به قالبهای یوبوت دوبل ،تعداد تیرهای ایجاد شده در یک سطح مشخص بیشتر و در نتیجه وزن سقف نیز بیشتر می شود.

نکته قابل توجه برای قالب یوبوت بادی اصلاح شده قیمت بالای این یوبوت در مقایسه با یوبوت استانداد میباشد.به مثال زیر توجه فرمایید

حجم اشغال شده توسط یوبوت 52×52 وارتفاع 20 سانتیمتر≅54080cm³

حجم اشغال شده توسط یوبوت 30×30 وارتفاع 20 سانتیمتر≅18000cm³

در اینجا میبینید که یوبوت استاندارد سایز 52×52 سانتیمتری 3 برابر یوبوت بادی حجم اشغال میکند

شاید فکر کنید قیمت یوبوت 30×30 سانتیمتری مقرون به صرفه باشد ولی در حقیقت اینگونه نیست؟!

حال فرض کنیم قیمت یوبوت استاندارد 20 سانتیمتری 9000 تومان باشد و در خوش بینانه ترین حالت قیمت یوبوت بادی 4000 تومان !؟با یک ضرب ساده متوجه میشویم جهت اشغال حجم معادل یوبوت استاندارد به وسیله یوبوت بادی 30×30 میبایستی 12000 تومان هزینه کنید.

از دیگر عیوب قالب یوبوت بادی اصلاح شده می توان به عدم وجود پایه در زیر آن اشاره نمود، که این عیب باعث می شود تا یوبوت بادی مستقیما روی آرماتورهای شبکه پایین دال نشسته و بتن، اطراف میلگرد را پر نکرده و میلگرد عملکرد سازه ای مناسب نداشته باشد. همچنین از آنجایی که این قالب ها به صورت یکپارچه تولید می شوند هزینه حمل آنها نسبت به قالب های تک و دوبل تزریقی بیشتر می شود .این نوع قالب ها به دلیل داشتن زاویه 90 درجه در کنج ها دارای تمرکز تنش بیشتری نسبت به قالب های دوبل که  دارای زاویه کمتر و لبه منحنی شکل می باشد.دارند.

مهندسینی که تصمیم به استفاده از قالب یوبوت بادی اصلاح شده را دارند به این نکته توجه داشته باشند هیچ آزمایش معتبری در رابطه با یوبوت بادی در هیچ کجای دنیا انجام نشده و توجیه این مشکل مهم با نام اصلاح شده امر غیر قابل قبولی میباشد.

نکته قابل تأمل در خصوص این نوع قالبها ٬تولید و مصرفشان فقط در ایران است ودر هیچ جای دنیا تولید و مصرفی ندارند.